Thursday, May 13, 2010

::. Trip ke Utara - Jitra, Kedah .::

Baru ada kesempatan nk update..
Memandangkan ada 3 negeri kami pegi, so terpaksa ler pecah2kan entry utk setiap negeri.. kalo tak.. mau pjg berjela2 page nih. hehe..
ok.. part 1 cite pasal blk kampung ku yg tercinta.. Jitra, Kedah.. ^_^
kitorg bertolak 1 Mei 2010 jam 8.30 pg.. pstu smpai sana dlm kul 2.30 ptg..
punye la excited memasing, sbb dh lama tak blk.. last saya blk time Arwah Wan meninggal Oct 2005. Dja pun baby lg time tu.. skang Dja dh ada 2 org adik.. bayangkn ler.. lama ke tak?? ekeke..


ciri2 pemandu yg berhemah.. hihihi.. serius tuuu :p

ini lar rumah yg bnyk tinggalkn kenangan kat saya.. since umo 5 bln smpai ler umo 10 thn, saya dibesarkn di rumah ini.. ditatang bagai minyak yg penuh oleh Arwah Wan & Tok.. huhu


dulu kat sini ada reban burung, ada pokok jambu air, ada pokok limau kasturi.. slalu kait jambu air wat cicah ngan garam belacan.. tak pun kait limau kasturi, wat mkn ngan asam boi.. belah limau tu, selit asam kat tengah2. perghhh.. kecuq ayaq liuq..
tp sejak kene banjir besar dulu, sume tu dh tak de.. so, jadi ler camni..


tempat mainan dulu.. main pondok2, main masak2.. Arwah Wan yg buatkn..


Dja yg tak penah jumpe buah kekabu.. seharian dia main batu dgn kekabu tu.. huhu




satu2nye Tok saya yg masih ada.. besar jasa dia menjaga saya dulu..


tak lupe juga kitorg pegi melawat Arwah Wan.. Semoga roh Arwah dicucuri rahmat & ditempatkan dikalangan org yg terpilih.. Aminn.. (setiap kali bicara ttg Arwah, mesti tak dpt tahan sebak.. :( even dh hampir 5 thn Arwah pergi tinggalkn kitorg, tp rasa mcm baru sgt.. Arwah pegi tanpa meninggalkn pesan, tanpa tanda2.. tetiba dpt call, Arwah meninggal di tgh2 sawah.. ada org nampak Arwah berjalan meniti batas sawah, kemudian Arwah jatuh pengsan. Bile org tu pegi kat Arwah, dia dah tak de.. begitu senang Arwah pegi.. tp Alhamdulillah, saya sempat menatap wajah dia utk kali terakhir sblm dia dikebumikan.. wajah tenang yg tak mungkin dpt saya lupakan.. Al-Fatihah utk Arwah Wan.. Saad bin Hussain )




lps lawat Arwah Wan, singgah umah Tok Su jap.. dekat jer dgn kawasan kubur tu.. Kg Telok Malik..
Sign board ni betul2 dpn pagar umah Tok Su.. tu yg amik gambo kenang-kenangan tu. hehe..


berlatar blakangkan sawah padi..



Kitorg cuma stay 2 hari jer kat Jitra.. pepagi isnin kitorg berangkat ke Penang pulak..
tiap kali blk Jitra, saat2 kitorg nk berangkat blk la yg paling saya tak suka.. huhu
mesti ada babak2 menitiskn air mata.. tp kali ni cuba tahan sedaya mungkin, sbb kalo kitorg nangis, Tok lg ler.. saya berjaya la tahan, cuma blinang skit2 jer.. hehe.. tp Tok tetap tak buleh jugak.. ye la, mana tak sedihkan.. dh riuh umah tu dlm masa 2 ari dgn cucu cicit dia, tetiba sume pakat nk balik, tinggal la dia sorg2 blk.. saya pun sedih nk tinggalkn dia.. tp nk buat camne kan.. kite pun ada urusan tersendiri..

gambo kenangan sblm berangkat blk...


jiran sbelah umah Tok.. kitorg panggil Mak Ma.. harapkn Mak Ma jer la jd peneman Tok kat sana..


ni plak jiran depan umah Tok.. kitorg panggil Tok Yan.. dulu umah dia pun jadik tempat saya meronggeng. hehe.. main dgn cucu2 dia, mkn kat umah dia, tido kat umah dia.. mmg rapat giler la.. pstu umo 11 thn saya pindah blk KL.. terus lost contact dgn mmber2 kg sume.. huhu..


herm... tinggal la kg ku... ntah bile pulak la kitorg nak blk nnt.. :(


** rindu zaman kecik2 dulu......

No comments: